Webinar na żądanie: Jak zdobyć Certyfikację™ Great Place To Work
MENU

Pracownik w centrum uwagi. Jak Najlepsze Miejsca Pracy na świecie budowały swoją przewagę w 2021 r.

 Pracownik w centrum uwagi. Jak Najlepsze Miejsca Pracy na świecie budowały swoją przewagę w 2021 r.

Ogłoszeniu listy World’s Best Workplaces™ 2021 towarzyszyło miłe zaskoczenie. Pomimo wyzwań, z którymi przyszło się zmierzyć świetnym firmom (miesiące lockdownu, przejście na pracę zdalną itp.), odnotowały one wyższe wyniki w ankiecie opinii pracowniczych niż w poprzednim roku.

25 laureatów tegorocznego rankingu – wybranych spośród 10 000 firm, reprezentujących 19,8 mln pracowników w 106 krajach świata – na nowo zdefiniowało, co oznacza bycie Najlepszym Miejscem Pracy na świecie.

Na jakie działania postawiły wyróżnione organizacje?

Hasło: praca z misją

Są branże, w których pracownikom codziennie towarzyszy misja niesienia pomocy innym. Czas pandemii był okresem, w którym mogli oni jeszcze mocniej ją realizować. Ale nie tylko reprezentanci firm biotechnologicznych i farmaceutycznych mieli szansę na wykazanie się w tym temacie w ostatnim czasie.

Pracownicy DHL Express (#1 na liście) mogli poczuć prawdziwą dumę z wykonywanej pracy dzięki dostarczaniu szczepionek w różne zakątki świata. Hilton (#3) ruszył z inicjatywą „1 Million Rooms”, oferując darmowe lokum dla pracowników opieki medycznej, ryzykujących swym zdrowiem każdego dnia pracy, aby w ten sposób nie narażali oni swoich rodzin na kontakt z wirusem.   

Inżynierowie z Atlassian (#23) w partnerstwie z rządem stworzyli specjalną aplikację, której celem było podniesienie świadomości nt. COVID-19 wśród obywateli Australii, udzielanie odpowiedzi na ich pytania i odpowiednie pokierowanie ludźmi w celu uzyskania dalszego wsparcia.

Hasło: jesteśmy w tym razem

Pandemia podkreśliła jak silnie jesteśmy powiązani ze sobą. Najlepsze światowe firmy podeszły odpowiedzialnie do bycia globalnym pracodawcą, podejmując działania podkreślające, że również w dobie kryzysu „wszyscy działamy tu razem”. Przykładowo, spółka Hilti (#11) ustanowiła fundusz dla pracowników mocno dotkniętych przez pandemię. Pracownicy centrali podarowali w zamian za dodatkowe wolne dni 5% swoich dochodów, a firma dołożyła kolejne środki w takiej samej wysokości jak wkład wniesiony przez ww. pracowników. Zebrane w ten sposób fundusze zostały przeznaczone na pokrycie wydatków na opiekę zdrowotną rodzin oraz członków zespołów z oddziałów, w których lokalny rząd nie był w stanie zapewnić specjalnego wsparcia.

Hasło: zarządzanie różnorodnością

Kwestie związane z różnorodnością, równym traktowaniem, włączaniem i przynależnością (ang. DEIB) stały się tematem żywo omawianym w ostatnich latach. Najlepsze Miejsca Pracy na świecie wiodą prym w tej dyskusji, nadając polityce DEIB strategiczne znaczenie w swoich organizacjach. Jednym z przykładów ilustrujących budowanie włączającej kultury miejsca pracy jest opracowanie narzędzia mierzącego odpowiednie wskaźniki DEIB w Atlassian. Indeksy te są uwzględnione w regularnie przeprowadzanych w firmie ankietach opinii pracowniczych. W ten sposób menedżerowie zyskują okazję do poznania, na bieżąco i z pierwszej ręki, opinii pracowników z różnych grup pracowniczych, w tym tych niedostatecznie reprezentowanych. A firma ma możliwość zaprojektować dalsze działania w oparciu o dane, co dodatkowo zwiększa szanse na zrealizowanie z sukcesem strategii budowania świetnego miejsca pracy DLA WSZYSTKICH (For All™).

Więcej o planowaniu polityki różnorodności przeczytasz tutaj i tutaj.

Hasło: odpowiedzialna komunikacja

Jasna i częsta komunikacja to podstawowy element zarządzania organizacją, zwłaszcza po przejściu w inny tryb pracy.

W trakcie pandemii znacznie wzrosło zapotrzebowanie na produkty ochronne, co postawiło firmę 3M (#6) przez trudnym zadaniem odpowiedzi na ten zwiększony popyt i jednoczesne zadbanie o bezpieczeństwo swoich pracowników. Firma postawiła na komunikację i w ciągu 8 miesięcy opublikowała 20 newsletterów i przeprowadziła 30 sesji Q&A otwartych dla wszystkich pracowników. Ponadto 3M przeprowadziło kampanię edukacyjną nt. wirusa i środków zapobiegawczych, obejmującą ogólnodostępne szkolenia i kursy (dla pracowników i każdego zainteresowanego tematem).

Hasło: zaufanie i elastyczność

W wielu firmach przejściu w tryb pracy zdalnej towarzyszyły obawy o zachowanie produktywności. Menedżerowie w najlepszych organizacjach dzielnie zmierzyli się z wyzwaniem operowania w „nowej rzeczywistości”, stawiając na zaufanie i elastyczność.

Firma SAP (#9) wdrożyła politykę “Pledge to Flex” – w 100% elastyczne i oparte na zaufaniu miejsce pracy. Zadeklarowali w ten sposób odpowiednie wyposażenie pracowników dopasowane do potrzeb każdego stanowiska, stylu pracy i lokalizacji.

Nauka płynąca z czasu pandemii stanowi podstawę działań firmy produkcyjnej Stryker (#15) w drodze ku stawaniu się jeszcze lepszym miejscem pracy. A gwarantem sukcesu ma być m.in. zastosowanie nowego podejścia do elastyczności oraz wspólnie ustalone (między liderami i pracownikami) rozwiązania skrojone do potrzeb pracowników.

Hasło: wszyscy jesteśmy (tylko) ludźmi

Liderzy, którzy nie boją się pokazywania ludzkiej twarzy, sprawiają, że ich organizacja staje się tą Najlepszą.

W trakcie 1,5 roku funkcjonowania w czasie wielkiej niepewności, dobrym wyrazem „ludzkiego” podejścia było wyraźne przyznanie, że wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. A zatem mamy prawo do słabości. Rolą świetnego miejsca pracy jest okazanie zrozumienia i wsparcia.

W firmie z branży technologicznej Cisco (#2) mocno skupiono się na zadbaniu o komfort emocjonalny pracowników: zapewniono dodatkowe płatne dni wolne od pracy, organizowano warsztaty oraz sesje „Ask Me Anything” prowadzone przez ekspertów medycznych, specjalistów, ale i samych liderów, którzy dawali świadectwo swoich prywatnych zmagań i sposobów na rozwiązanie problemów.  

Firmy stawiały również na wzmacnianie relacji i skracanie dystansu między menedżerem i resztą zespołu. Ximena Auil została dyrektorką zarządzającą 3M Chile na początku pandemii, w wyniku czego nie miała szansy spotkać się bezpośrednio z nowymi współpracownikami. Postawiła na spotkania zdalne w formie wirtualnych lunchy i spotkań przy kawie, by w ten sposób zaprosić do siebie ponad 250 pracowników wraz z ich rodzinami.

Zastanawiasz się, czy Twoja firma może skutecznie konkurować z Najlepszymi Miejscami Pracy na świecie? Możesz to ocenić korzystając z naszej ankiety. Przejdź proces certyfikacji i dołącz Najlepszych!

---

Wpis powstał na bazie opracowania Great Place to Work® Institute, INC


Strona korzysta z plików cookies w celu lepszego jej działania. Korzystając z tej strony zgadzasz się na ich użycie i przechowywanie na Twoim urządzeniu. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookies znajdziesz w

polityce prywatności

ZGADZAM SIĘ